Monday 4 December 2017

Merawat nipple crack

Saya ingin berkongsi pengalaman saya dalam merawat masalah nipple crack... pastinya ibu2 menyusu tahu bagai mana sakitnya nipple crack ni.. bila bayi menyusu dalam keadaan ibu mengalami nipple crack pastinya tangisan dan jeritan ibu turut seiring bersama.. rasanya seperti hirisan pisau..

Itu yang saya alami.. lagi2 bayi saya mengalani pertumbuhan gigi yang sangat cepat dan banyak dalam satu masa.. rasa trauma setiap kali bayi ingin menyusu dan saya akan minta hubby sentiasa berada di samping saya untuk beri sokongan setiap kali bayi saya ingin menyusu..

Bayi saya pula jenis menolak menggunakan botol.. bermacam2 cara sudah kami gunakan...bayi saya tetap menolak botol.. end up sayĆ  mengalami nipple crack yang sangat teruk di kedua2 belah breast sehingga berdarah.. pedihnya tak tergambar.. menangis dan menjerit menjadi teman saya setiap kali bayi menyusu.. selawat dan tasbih setiap kali bayi menyusu sebagai motivasi saya sebab bayi saya perlukan susu dan saya perlu teruskan untuk.menyusukan bayi saya.

Hubby belikan saya medela lanolin 100 seperti di gambar.. tapi tetap tidak membantu saya..

Hasil dari google saya temui medela tender care lanolin.. saya beli dari ajasu  fb dia MyBreastpumpShop.. alhamdulillah dalam tempoh 2 hari luka tersebut bercantum kembali.. sgt menakjubkan..

 untuk kesan yang lebih selamat saya juga menggunakan medela threshells yang bertujuan untuk protect sore nipples selepas di sapukan cream medela tender care..


Salah satu asbab luka saya cepat sembuh juga adalah dengan pengambilan viramin c dan e yang konsistent.. saya amalkan vita c shaklee yang membantu meningkatkan sistem imun badan serta vita e shaklee bagi membantu penyembuhan luka dengan cepat..



Dengan penggunaan cream, vitamin dan threshells ini secara konsisten.. alhamdulillah saya dapat semula menyusukan bayi saya dengan baik..

Semoga perkongsian saya ini dapat membantu ibu2 di luar sana yang mengalami masalah seperti saya.. journey penyusuan memang menakjubkan dan membahagiakan tetapi terdapat juga perkara2 yang menguji kita.. harapnya hasil perkongsian ini akan menanbhkan lagi semangat ibu di luar sana untuk terus menyusukan bayi anda..

Untuk cream dan therashells boleh dapatkan dari aja dan untuk vita c dan vita e boleh juga dapatkan dari saya.

Fb: almawaadan




No comments:

Post a Comment